woensdag 23 maart 2011

350 Miljoen.....

Nu ik de titel tik vraag ik mij WEER af hoe het in vredesnaam mogelijk is dat er zo ontzettend veel op passend onderwijs bezuinigd gaat worden. Waar is het besef dat dit een korte termijn gedachte/aanpak is. Ik denk dat iedereen die met passend onderwijs te maken heeft erover eens is dat er wel het een en ander zou kunnen veranderen of beter gezegd passend gemaakt moet worden, maar dit is met de botte bijl gaan hakken zonder te beseffen dat de boom misschien wel de verkeerde kant uit valt!

Hoe langer en meer je er over nadenkt, hoe meer dingen boven water komen drijven. Ons meisje heeft, met het onderwijs wat ze nu volgt, kans op een baan die bij haar past. Maar als dat onderwijs onder onze neus vandaan getrokken gaat worden zal het op langere termijn eerder een dagbestedingcentrum gaan worden dan een job.

Toen ik deze uitspraak: "Net razend interessant bezoek van 30 leerlingen (o.m. Asperger, autisme, ADHD) gehad. Zitten op voortgezet speciaal onderwijs.Intelligente vragen, interesse, betrokkenheid. Ook volgens de leerkracht hoort een deel van hen eigenlijk in het reguliere onderwijs." van Ton Alias las, krijg ik de kriebels!! Het is alleen maar horen wat je wilt horen in plaats van te kijken hoe deze kinderen zo ver gekomen zijn dat regulier onderwijs op dit moment misschien wel een van de mogelijkheden kan behoren.

Meneer Ton, beseft u wel dat deze leerlingen dusdanig passend onderwijs hebben gevolgd wat ze gemaakt heeft tot wie ze nu zijn? Zouden deze leerlingen ook voor regulier onderwijs in aanmerking komen zonder dat ze het speciaal basisonderwijs hebben gevolgd?
Ik durf hardop te zeggen (ondanks ik de achtergronden niet ken) dat ze dan niet de kennis en zelfstandigheid zouden hebben die ze nu hebben.

Onze meid zit erg goed op haar plaats, ze voelt zich veilig, vertrouwd en zie hierdoor haar ontwikkeling vooruit gaan! Zodra de bezuinigingen ervoor zorgen dat de klassen een stuk groter worden en dus een stuk onoverzichtelijker/rumoeriger worden zal deze veiligheid en vertrouwen wegvallen en dus zal haar ontwikkeling anders verlopen dan dat ze wel op haar plekje zit. Hoe meer ze zich ontwikkeld, hoe meer kans op een baan die bij haar past!

En wat nu als al deze kinderen ouder worden meneer Ton, denkt u niet dat er een grotere wao-pot nodig is om al deze (nu nog) kinderen te moeten onderhouden? Is een dagcentrum niet veel duurder dan dat deze kinderen in de toekomst zelf een centje kunnen verdienen?! Is regulier onderwijs met een rugzakje niet veel goedkoper dan speciaal onderwijs of erger nog een dagbestedingscentrum omdat er op speciaal onderwijs geen capaciteit meer is?

Ik begrijp er steeds minder van en ga mij steeds grotere zorgen maken om de toekomst van onze dochter!

1 reacties:

Syl zei

Pfff, krijg er kippenvel van! Tis te triest voor woorden. xxx

Een reactie posten

 
Copyright 2009 Een Fraxmeisje. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase